Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020
Opis projektu:


Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020
Oś Priorytetowa IV – Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
Działanie 4.3 – Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza
Poddziałanie 4.3.1 – Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej

Ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na terenie Ostrołęki

Kompleksowy zakres Projektu obejmował następujące zintegrowane działania inwestycyjne:
I. Doposażenie Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Ostrołęce poprzez zakup niskoemisyjnego taboru pasażerskiego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby publicznego transportu zbiorowego komunikacji miejskiej.
II. Budowa i przebudowa ścieżek rowerowych wraz z obiektem „parkuj i jedź” na terenie miasta Ostrołęki oraz niezbędną rowerową infrastrukturą towarzyszącą.
III. Wdrożenie rozwiązań informatycznych z zakresu Inteligentnego Systemu Transportowego,uprzywilejowujących transport publiczny w mieście Ostrołęka.
IV. Budowa ulicy Dobrzańskiego (etap II) z włączeniem jej do ciągu komunikacyjnego ul. 11 Listopada celem optymalizacji wykorzystania środków transportu publicznego oraz uzyskania efektu ekologicznego.

Cel projektu:
Celem głównym Projektu była redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza na terenie miasta Ostrołęki poprzez kompleksowe inwestycje w zrównoważony rozwój mobilności miejskiej.

Cele szczegółowe projektu:
- rozwój czystych, bezpiecznych, funkcjonalnych i efektywnych form transportu publicznego, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na poprawę poziomu i jakości życia społeczności,
- wzrost konkurencyjności transportu zbiorowego w stosunku do indywidualnego,
- zwiększenie szans na pozyskanie nowych Klientów komunikacji publicznej,
- poprawa konkurencyjności/ atrakcyjności usług w zakresie transportu miejskiego,
- sprostanie oczekiwaniom pasażerów m.in. poprzez optymalne dostosowanie rozkładów jazdy autobusów do potrzeb zgłaszanych przez społeczność lokalną, powstanie nowej linii autobusowej,
- zwiększenie efektywności systemu transportowego na terenie miasta Ostrołęki,
- promowanie miejskiej komunikacji publicznej oraz indywidualnego transportu niezmotoryzowanego, jako przyjaznych dla mieszkańców miasta oraz środowiska,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu samochodowego i pieszego poprzez wybudowanie ciągów rowerowych, chodników, zatok parkingowych, a tym samym zmniejszenie liczby wypadków,
- stworzenie rozwiązań/ udostępnienie infrastruktury ułatwiającej oraz zachęcającej do korzystania z rowerów,
- promocja ruchu rowerowego w całym mieście,
- poprawa jakości poruszania się w tkance miejskiej poprzez wdrażanie rozwiązań z zakresu Inteligentnego Systemu Transportowego,
- poprawa stanu środowiska naturalnego m.in. poprzez zapewnienie prawidłowo funkcjonującego odwodnienia terenu (kanalizacja deszczowa),
- zmniejszenie kolizyjności i wypadkowości głównych korytarzy komunikacyjnych dotychczas powodowanych stale zwiększającym się ruchem samochodowym,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu.

Planowane efekty rzeczowe:
- długość dróg, na których zainstalowano inteligentne systemy transportowe – 3,20 km,
- długość wybudowanych dróg dla rowerów – 3,09 km,
- długość przebudowanych dróg dla rowerów – 4,59 km,
- długość wyznaczonych ścieżek rowerowych – 7,68 km,
- liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach„parkuj i jedź" – 2 szt.
- liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź" – 1 szt.
- liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 1 szt.
- liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź" – 26 szt.
- liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 12 szt.
- pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej – 336 osób,
- długość wybudowanych dróg powiatowych – 0,45 km,
- długość przebudowanych dróg powiatowych – 0,30 km,
- całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej – 2,62 km.

Okres realizacji projektu: od 2016-03-01 do 2023-10-31

Całkowita wartość projektu: 37.322.587,62 PLN
Wysokość dofinansowania Funduszy Europejskich: 25.816.402,01 PLN
Zdjęcia z realizacji: