Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Ostrołęce

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027
Opis projektu:



Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Ostrołęce

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027
Priorytet FEPW.03 Zrównoważona mobilność miejska
Działanie FEPW.03.01 Zrównoważona mobilność miejska


Kompleksowy zakres Projektu obejmuje następujące działania inwestycyjne:
1. Zakup autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami (2szt.)
2. Zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii (baza MZK)
3. Dostawa i montaż wiat przystankowych z tablicami SIP oraz instalacją fotowoltaiczną (10 szt.),w tym utworzenie zielonych przystanków
4. Budowa centrum przesiadkowego
5. Budowa i przebudowa ścieżek pieszo-rowerowych (w ul. Jana Pawła oraz w ul. Traugutta) wraz z budową urządzeń do pomiaru ruchu rowerów i wyświetlania wyników
6. Przebudowa pętli autobusowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (ul. Sienkiewicza, Al.Wojska Polskiego)
7. Promocja: wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych (6 szt.)

Cel projektu:
Celem głównym Projektu jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza na terenie miasta Ostrołęki poprzez realizację zaplanowanych działań inwestycyjnych.

Grupa docelowa:
Grupą docelową projektu są mieszkańcy miasta Ostrołęki oraz subregionu ostrołęckiego, użytkownicy nabytej i wytworzonej w ramach projektu infrastruktury.

Cele szczegółowe projektu:
- zapewnienie dostępności do usług transportu publicznego o odpowiednim wolumenie i jakości,w tym dla osób niepełnosprawnych, co odpowiada oczekiwaniom społecznym i wymogom określanym w przepisach prawa;
- funkcjonowanie transportu publicznego w sposób stanowiący atrakcyjną alternatywę dla użytkowania indywidualnych samochodów osobowych, tj. zapewnienie wysokiej jakości usług,w tym uprzywilejowanie pojazdów transportu zbiorowego w ruchu drogowym;
- integrację systemów transportu publicznego, obejmującą transport miejski i transport regionalny –przede wszystkim w zakresie taryfowo-biletowym i koordynacji rozkładów jazdy, struktury przystankowej, informacji o rozkładach jazdy i usługach towarzyszących, a także komunikację informacyjną z innymi systemami;
- dążenie do zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko – poprzez zakup 2 autobusów elektrycznych, zastosowanie instalacji OZE, zmniejszenie liczby ruchu samochodów osobowych, zwiększenie ruchu rowerowego;
- utrzymanie odpowiedniego poziomu efektywności ekonomiczno-finansowej systemu komunikacji zbiorowej dostosowanego do polityki gminy odpowiedzialnej za organizację transportu;
- dostosowanie ilości i jakości usług do oczekiwań pasażerów, z uwzględnieniem dostępności dla osób niepełnosprawnych;
- zapewnienie wysokiej jakości usług transportu zbiorowego, tworzących realną alternatywę dla podróży własnym samochodem osobowym;
- skrócenie czasu podróży pasażerów;
- wyższy udział transportu publicznego w podziale zadań przewozowych w odniesieniu do scenariusza bezinwestycyjnego;
- poprawa płynności ruchu dla pojazdów transportu publicznego i likwidacja utrudnień w ruchu(wąskich gardeł);
- poprawa w zakresie intermodalności transportu pasażerskiego oraz lokalnego transportu towarowego,
- poprawa dostępności na poziomie regionu, aglomeracji i miasta;
- poprawa bezpieczeństwa i ochrony w zakresie transportu;
- poprawa dostępności dla osób o ograniczonej mobilności (czasowej lub stałej);
- poprawa komfortu podróży;
- obniżenie kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury transportu publicznego i taboru;
- zwiększenie odporności istniejącej infrastruktury na zmiany klimatu;
- ograniczenie ogólnego wpływu na środowisko ze strony systemu transportowego (tj. hałasu,poziomu zanieczyszczenia powietrza).

Planowane efekty rzeczowe:
- Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii autobusowych – 5,87 km.
- Infrastruktura paliw alternatywnych (punkty tankowania/ładowania) – 2 szt.
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – 11 szt.
- Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
- Liczba zakupionych jednostek taboru autobusowego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej i metropolitarnej – 2 szt.
- Pojemność ekologicznego taboru do zbiorowego transportu publicznego – 150 osób.
- Wspierana infrastruktura rowerowa – 2,33 km.

Okres realizacji projektu: od 2025-01-01 do 2027-12-31
Całkowita wartość projektu: 45.000.000,00 PLN
Wysokość dofinansowania Funduszy Europejskich: 37.825.000,00 PLN

#FunduszeUE#FunduszeEuropejskie
            
Zdjęcia z realizacji: